Singa Beng bukan salah satu 'spicies' singa yang ada atas muka bumi, Singa Beng adalah berlainan dengan minuman yang ada.

Monday, August 07, 2006

Siasah Mesti Berprinsip

Di sebuah pondok kecil yang hampir roboh yang letaknya jauh dari Malaysia, terdengar sumpah seranah, mahupun pekik terlolong di dalam pondok tersebut.

Asro tengah berlawan dengan suara yang tidak wujud akan jasadnya. Asro kelihatan gagah dengan keris di tangan, menghunus-hunus udara.

"Diam! diam! " Asro.

"Aku dah kata, kerja islam ini buat berseorangan boleh, tidak perlu berkelompok!"Asro.

"Rasulullah dulu mewujudkan kelompok dan menguatkan atas dasar akidah yang satu, tapi kenapa kamu Asro tidak mahu menyertai kelompok? Apakah kamu ini lebih kuat dari Rasulullah?"Suara Asing.

"Itu zaman Rasulullah dulu, dah lama dah, sekarang ini orang memperjuangankan islam dengan siasah yang tanpa prinsip"Asro.

"Jikalau betul, kelompok tersebut memperjuangkan siasah tanpa prinsip, apakah sumbangan engkau wahai Asro untuk memperjuangkan Islam?"Suara Asing.

"Aku membentangkan kertas-kertas kerja mengenai syiah, islam liberal dan macam-macam lagi!"Asro dengan bangganya.

"Apakah itu isu yang diperjuangkan kerana ia tidak temasuk dalam senarai teguran kepada pihak pemerintah, iaitu pihak pemerintah lapang mendengar kamu membentang?" Suara Asing.

Asro terkedu.

"Apakah itu lesen, untuk kamu mencela kelompok membawa Islam dan membela kelompok yang memperjuangkan sekularisme dan nasionalis?"Suara Asing.

"Tidak! tidak! tidak! Siasah mesti berprinsip! Siasah mesti berprinsip!"Asro.

Sambil meradang-radang ia melontar kerisnya sehinggalah terpacak ke dahi Menteri Perdana, sebuah gambar di dinding.

"Aduh! Menteri Perdana kesayangan ku..... "Asro.

Tamatlah sudah cerita yang terjadi di ketika, umat Islam di Palestin dan Labenon bertempur dengan tentera Yahudi laknatullah dan sekutu-sekutunya.

Komen: Kesian Asro, nampak macam dah nak gila, itulah siapa suruh duk sensorang, kan bila jadi masalah tiada tempat untuk dirujuk. Hidup kita biar berkelompok, Yusof Qardawi mengatakan wajib untuk duduk di dalam kelompok islam di dalam kitab fiqh daulah karangan dia, kalau tak silap.

Nota Kaki Bukit:
Cerita di atas tiada kena mengena dengan sesiapa, tidak tahulah jika ada yang terasa, tetapi aku tetap dengan pendirian aku, bahawa cerita dan watak ini aku reka. Tiada kena mengena dengan sesiapa. Sama ada yang hidup ataupun yang telah mati.

4 Comments:

Blogger fiq said...

keris asro mesti bekarat kan? ..hm...hm...

9:31 PM

 
Blogger singabeng said...

amat berkarat .. tapi berbisa

12:47 AM

 
Blogger akirasuri said...

ahaksss...karat lagi keris si menteri perdana kita..ha ha ha

2:06 PM

 
Blogger singabeng said...

ha ha keris menteri perdana kita hari2 duk asah dengan limau nipis.

7:45 PM

 

Post a Comment

<< Home