Singa Beng bukan salah satu 'spicies' singa yang ada atas muka bumi, Singa Beng adalah berlainan dengan minuman yang ada.

Thursday, August 17, 2006

Akta Untuk Kau Universiti

Adapun di sebuah negeri yang berdekatan dengan dengan negeri Iskentambola, Kerajaan pemerintahnya memperkenalkan satu akta yang dibuat khas untuk Mahasiswa.

AUKU - Akta Untuk Kau Universiti, itulah aktanya.

Sebilangan kecil daripada Mahasiswa di negeri tersebut tidak bersetuju dan mendakwa akta tersebut menyekat aktiviti dan idealisme mahasiswa.

Sebilangan kecil lagi bersetuju dengan akta tersebut, kerana mendakwa, kita mesti bersetuju dengan apa sahaja kerajaan cadangkan, kita patut menunjukkan kecintaan kita kepada negara.

Sebilangan besar pula bersikap tidak ambil peduli, selalu ikut kelakuan budak kecil Aiman "aiman tak kisaaaah".

Adapun sebahagian kecil itu berkata, AUKU menyekat dari lahirnya pelapis kepimpinan negara, dan akan menyebabkan negara akan lesu di masa mendatang.

Adapun demikian sedarlah, negeri tersebut telah membuat akta yang bersesuaian dengan ciri-ciri untuk menjadi kepimpinan di negeri tersebut.

Pemerintah negeri tersebut, mahukan Mahasiswa yang akan menggantikan pemerintahan negeri tersebut, bercirikan :

Pertama,
Tidak mengambil kisah, apa-apa sahaja isu yang tercetus di dalam negara, hanya berdiam diri dan bersikap "illegal silent". Contoh : isu murtad, ia tidak pertahankan islam sebaliknya, berdiam diri.

Kedua,
Tidak mengambil kisah, apa-apa sahaja isu yang terjadi di luar negara, walaupun negara tersebut sesama agama Islam, akan tetapi mengambil sikap tidak ambil peduli, hanya tunduk kehendak dunia. Contoh : Isu Palestine, Hampir sebulan Israel menyerang Palestin dan Labenon barulah menunjuk muka yang tidak bersetuju atas serangan tersebut.

Ketiga,
Bersikap kurang ajar. Contoh 1: Apa yang berlaku di UPM, Mahasiswa Melayu yang kenali aspirasi bertindak kurang ajar kepada Mahasiswa cina. Contoh 2 : Polis bertindak kurang ajar kepada ahli Demotrasi dengan menghadiahkan water canon dan cota.

Keempat,
Menjadikan rasuah sebagai teman hidup dalam memimpin. Rasuah dianggap biasa dan tidak cuba untuk membersihkan.

Kelima,
Untuk menjadi pemimpin negara tersebut, hendaklah pandai mengampu, pandai membodek walaupun tindakan pemerintah tersebut salah. Pihak pemerintah tidak sempat menghabiskan ucapan semua sekali sudah setuju, contoh : Menteri Perdana mengatakan "Kerajaan mencadangkan supaya.. " pengampu "Kami bersetuju dengan cadangan tersebut". Tidak tahu cadangan apa terus sahaja bersetuju.

Banyak lagi contoh jika hendak dilampirkan, dengan kelima-lima contoh tersebut dapatlah kita ketahui bahawa negara tersebut hanyalah berkeinginan untuk melatih Mahasiswa untuk menjadi pemimpin yang lemah zahir dan batin.

Nota Kaki Bukit:
Contoh tersebut bukan fakta. Hanya sekadar contoh.

4 Comments:

Blogger Amanitium Cho said...

dude kalau akta auku dimansuhkan, tentu kau antara orang pertama yang akan dijulang rakyat, pastu dimasukkan ke ISA, haha.

p/s: komen aku pun contoh sahaja

7:14 PM

 
Blogger fiq said...

um um..*tanda setuju* <---bukan mengampu hahahahahha

10:52 PM

 
Blogger singabeng said...

amanitium,
ISA tu apa aa? ha ha ha

fiqro,
baik ko ampu nanti aku bagi projek.

7:48 AM

 
Blogger singabeng said...

Aku baru perasan, crite aku ni panjang sangat.. ha ha ha, maap le, ternovelist sekejap. ;p

9:07 AM

 

Post a Comment

<< Home